Ako vydať knihu: Krok za krokom

Vydať knihu je vzrušujúci, ale náročný proces. Napriek tomu sa vôbec nečudujem, že ho zvažujete podstúpiť. Držať v rukách vlastnú knihu, do ktorej ste vložili čas, námahu a kúsok seba, je skvelý pocit. Či sa rozhodnete pre spoluprácu s vydavateľstvom alebo pre samovydanie (selfpublishing), vlastná kniha vám určite prinesie veľkú radosť a možno zistíte, ako sa to stalo aj mne, že jedna zďaleka nestačí. V tomto článku nájdete univerzálne kroky, ktoré predchádzajú úspešnému vydaniu knihy. Zhodujú sa s vašou predstavou o tomto procese a vzali ste do úvahy každý z nich? Prečítajte si, ako vydať knihu:

1. Písanie a úprava rukopisu

Jedna drobnosť. Než sa rozhodnete knihu vydať, musíte ju napísať. Dokončiť rukopis je umenie, obzvlášť dokončiť ho tak, aby ste s ním boli spokojní. Už pri písaní je dobré rozvrhnúť si štruktúru príbehu, poznať a dodržiavať mantinely vybraného žánru a tiež určiť si cieľovú skupinu. Keď sa vám poradí usporiadať všetky vzácne myšlienky a pocity „na papier“, pred profesionálnou úpravou by mala nasledovať veľmi dôležitá fáza: revízia rukopisu po istom čase. Inak povedané: text sa nechá odležať a autor si ho prejde znova so získaným odstupom. Pri tomto kroku môžu nesmierne pomôcť aj tzv. betareaderi (vaši prví čitatelia, často priatelia, rodina, známi), ktorých môžete poprosiť o spätnú väzbu. Je fascinujúce, ako rôzne vnímajú text rôzni ľudia a vám to poskytne mnoho podnetov, prípadne nápadov na úpravu rukopisu. Počuli ste už o „autorskej slepote“? Existuje. Svoj text si môžete prečítať aj sto ráz a chyby, ktoré druhým padnú do očí hneď, vy jednoducho prehliadnete. Či už ide o gramatiku alebo logické chyby v príbehu, betareading a čítanie rukopisu s odstupom času vám naozaj pomôžu.

K profesionálnej úprave textu, teda k jazykovej a štylistickej korektúre, je dobré pristúpiť až po týchto krokoch. Na trhu je množstvo kníh a ak chcete dať tej svojej šancu presadiť sa medzi nimi, je nevyhnutné investovať do kvalitného editovania. Až keď sa obrátite na profesionála, uvidíte, čo všetko ste v texte prehliadli (pamätáte na autorskú slepotu?) a ako neuveriteľne sa dá text ešte vylepšiť. Vizuál, hlavne obálka, knihy je dôležitý pri prvom dojme a na to, aby ste čitateľa zaujali a podnietili ho ku kúpe. No pozor na druhý dojem. Len čo knihu otvorí a začíta sa do spleti dlhých, kostrbatých či pravopisne defektných viet, k vašim potenciálnym ďalším knihám sa nevráti a rozhodne vám nezanechá dobrú recenziu ani nebude odporúčať knihu známym. Podceniť kvalitnú korektúru sa v konečnom dôsledku nevyplatí, aj keď vás môže lákať ušetriť peniaze práve v tomto kroku. Neriskujte to. Týmto trpia hlavne knihy, ktoré si autori vydávajú na vlastné náklady, teda také, ktoré vychádzajú formou selfpublishingu a, bohužiaľ, často oprávnene sa na ne ľudia pozerajú cez prsty. To však nebude prípad vašej knihy. Nemusíte byť v tomto ohľade „krytí“ vydavateľstvom, aby ste dosiahli kvalitu. Stačí len nevynechať tento krok a poctivú korektúru zveriť niekomu, kto sa tomu venuje profesionálne. Ideálne niekomu z fachu, komu rukami prešlo už veľa kníh.

2. Rozhodnite sa, akým spôsobom vydáte knihu

Tradičné vydávanie kníh, teda vydanie cez vydavateľstvo, znie na prvé počutie ako skvelá príležitosť. Má mnoho výhod a najzaujímavejšia je tá, že vydavateľ hradí vydanie knihy zo svojho vrecka. Ak máte šťastie a v knihe vidí veľký potenciál, môžete dokonca získať peňažnú autorskú odmenu. Ak vydavateľstvo nepresvedčíte, nevyhovujú vám podmienky spolupráce alebo chcete mať nad vydaním svojej knihy absolútnu kontrolu, potom ste zrelí na to vydať sa cestou selfpublishingu. Pri tejto možnosti budete potrebovať vlastné financie. Všetko sa dá zvládnuť aj s malým rozpočtom, záleží to na autorových predstavách. Alebo môžete pripraviť projekt a spustiť zbierku na získanie prostriedkov. Možno budete prekvapení, koľko ľudí prispeje a podporí vydanie vašej knihy.

3. Profesionálny vzhľad knihy

Ak sa prejdete po kníhkupectve, natrafíte na vizuálne viac aj menej pútavé knihy. Dôležité je nielen to, čo sa štýlovo páči vám, ale zohľadniť treba aj knižné trendy. Dnes napríklad letí oriezka, čiže zafarbenie strán po bokoch knižného bloku. Najlepšie je urobiť si prieskum vopred, aby ste získali lepšiu predstavu.

Grafická úprava a sadzba knihy je rovnako dôležitá ako obálka – je to podobné ako pri korektúre. Ak nie je v poriadku, čitateľ otvorí knihu a na prvý pohľad môže zistiť, že zalomenie textu je neúhľadné, rušivé, nepôsobí profesionálne či ťahá oči – môže to byť dôsledok toho, že sadzba bola robená v nevhodnom softvéri alebo človek, ktorý ju robil, nepozná pravidlá typografie. Dobre čitateľná kniha je základ, či už ide o kvalitu textu alebo kvalitu jeho grafického spracovania. Inak sa pôžitok z čítania nedostaví a peniaze (napríklad na bombastickú obálku či marketing) ste vynaložili zbytočne.

Príprava obálky je niečo z celkom iného súdka. Je to umenie. Na jej prípravu je vhodný grafik, ktorý pozná trendy, má umelecké cítenie a ideálne pripravil už veľa knižných obálok. Ak použijete šablónu alebo budete na obálke hocijako inak šetriť, nemusí to dopadnúť dobre. Konkurencia je obrovská a dnešné obálky sú naozaj pútavé. Vždy však platí, že obálka musí rezonovať hlavne s vami, je to predsa vaše dielo. So svojou knihou musíte byť spokojní zvonka aj zvnútra. Príprava obálky v spolupráci s vydavateľstvom je častým kameňom úrazu, no ako samovydavateľ nad ňou máte moc iba vy.

4. Tlač knihy

Keď máte pripravené tlačové podklady, prichádza na rad výber tlačiarne. Vyžiadanie cenových ponúk môže byť zaujímavá skúsenosť. Uvidíte, ako významne cenu ovplyvňuje náklad. Ak sa rozhodnete tlačiť menej kníh, kusová cena bude vysoká. Čím väčší náklad zvolíte, tým sa bude cena za jeden kus znižovať, no hoci to môže vyzerať výhodne, nezabudnite, že knihe treba aj predať. Odhadnutie optimálneho nákladu je hotová alchýmia, s ktorou sa trápia aj veľké vydavateľstvá. Ak zvolíte malý náklad, no o knihu bude väčší záujem, budete zrejme doplácať za drahú dotlač. Ak náklad prestrelíte, nejaký čas budete parkovať pred domom, pretože garáž bude plná vašich nepredaných kníh. V tomto majú e-knihy nespornú výhodu – odpadá starosť s tlačou aj so skladovaním.

5. Distribúcia a predaj knihy

Ak máte uzavretú zmluvu s knižnou distribúciou, knihy putujú z tlačiarne rovno do knižného skladu, odkiaľ sú rozvážané do kníhkupectiev. Ak predávate knihy vo vlastnej réžii, čo dnes nie je jednoduché, ušetríte peniaze, ktoré by inak zhltol distribútor (asi 50 – 60 percent zárobku). Predáte však menej kníh. Predávať svoju knihu môžete cez sociálne siete, vlastnú webovú stránku, platformy ako Amazon alebo zamieriť do miestnych kamenných kníhkupectiev a dohodnúť sa s nimi o predaji (to sa dnes robí už len minimálne a väčšina kníhkupectiev prijíma knihy iba od distribútora).

6. Marketing a propagácia knihy

Keď sme už pri tých sociálnych sieťach, vydaním knihy sa práca nekončí. Máte ju v rukách, tešíte sa jej, no zrazu vás čaká mnoho povinností – musíte sa postarať o to, aby sa kniha dostala k čitateľom. Premyslite si už vopred, ako knihu zviditeľníte. Môžete jej napríklad založiť web alebo profil na vybranej sociálnej sieti a informovať o nej už v čase, keď len vzniká vo forme rukopisu. Ak nemáte k marketingu vzťah, nezúfajte. Dnes je veľa možností, ako si najať pomoc. Ak je to potrebné, môžete propagáciu svojej knihy zveriť vhodnej osobe, ktorá sa postará o spravovanie vašich sociálnych sietí, pôjde s vami na knižnú besedu či napíše o vašej knihe články a recenzie. Nezabúdajte na blogerov a influencerov a oslovte ich s ponukou na spoluprácu.

7. Financovanie a návratnosť investície do knihy

Vydanie vlastnej knihy významne ovplyvňuje aj správne stanovenie ceny knihy. Najlepšie sa rozhodnete, ak sa porozhliadnete po knihách podobného žánru a rozsahu a zistíte, koľko stoja. Cena vašej knihy by nemala byť ani výrazne nižšia a ani vyššia, aby bola konkurencieschopná. Musí však zohľadňovať vaše vynaložené peniaze, inak nebudete mať možnosť dosiahnuť zisk.

Ešte pred tým, ako sa pustíte do celého procesu vydávania knihy, skúste sa informovať o možnostiach grantov a čerpania finančnej podpory.

Recept na úspešnú knihu

Ako napísať a vydať knihu, na ktorú budete môcť byť hrdí a sem-tam sa ňou aj pochválite? Kvalitný obsah, dobrá obálka a efektívny marketing – tak by som zhrnula knihu predurčenú na úspech. Ak ide o vašu knižnú prvotinu a vaše meno ešte nie je v knižnom svete známe, nie je dôvod zúfať si. Správne nastavený marketing vám rýchlo pomôže dostať sa do povedomia. Proces vydania knihy je krásny, no ak sa vám zdá príliš náročný a máte pocit, že sa strácate, stačí sa vždy sústrediť iba na nasledujúci krok.

KONTAKT

Kontaktuj nás telefonicky, mailom
alebo cez sociálne siete.

WhatsApp / mobil
+421 903 485 165

Facebook
Adriana Špilová

Instagram
@vydajknihusk

e-mail
spilova.adriana@gmail.com